STRATEGI KOMUNIKASI EKSTERNAL DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA PT MAYORA INDAH TBK: STUDI KASUS PT K33 DIVISI MARKETING YOGYAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.65124/prdm.v14i1.213Keywords:
External communication strategy, media, barriers and solutions to external communicationAbstract
This study aims to describe the external communication strategy in increasing sales at PT Mayora Indah Tbk, with a case study of PT K33 Marketing Division Yogyakarta. The research uses a qualitative descriptive method with a case study approach. Data were collected through observation, interviews, and documentation, and analyzed using the Miles and Huberman model: data reduction, data display, and conclusion drawing. The results show that the external communication strategies include direct promotion to consumers, maintaining relationships with business partners, and sponsoring major events. The media used include print, electronic/digital, and audio-visual platforms. Challenges faced include limited branding in remote areas, suboptimal media use, lack of internal team knowledge, market competition, and changing consumer preferences. Solutions implemented include forming field teams, developing internal applications, conducting product knowledge training, offering attractive promotions, and continuous market research.
References
Abdurrachman, O. 1993. Dasar-dasar Public Relations. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Abidin, Y. Z. 2015. Manajemen Komunikasi: Filosofi, Konsep, dan Aplikasi. Bandung: Pustaka Setia.
Budiman, Surya, Muhammad Maulana Akbar, Kiki Oktapitri dan Sapinatul Umah. 2023. Analisa strategi Pemasaran dengan Menggunakan Digital Marketing untuk Meningkatkan Penjualan (studi Kasus pada PT. Mayora Indah tbk). Jurnal HUMANIS Vol 3. No. 2. Juli 2023. Program Pascasarjana Magister Manajemen. Universitas Pamulang Indonesia. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/SNH
Effendy, O. U. 2003. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.
--------. 2006. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Fateqah, A., & Nuswardhani, S. 2024. Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Laksana, A., & Fajarwati, N. K. 2021. Strategi komunikasi organisasi serikat pekerja nasional PT. Parkland World Indonesia dalam meningkatkan kesejahteraan karyawan. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 1(2), 81–91. https://doi.org/10.53363/bureau.v1i2.28
Milles. Matthew. B & Huberman. A. Michael. 2007. Analisis Data Kualitatif. Jakarta : UI Press.
Muktamar, F., & Ramadani, A. 2023. Sumber Data dalam Penelitian Kualitatif: Analisis Kritis dan Aplikasi. Jakarta: Salemba Humanika.
Murdiyanto, E. 2020. Penelitian Kualitatif: Teori dan Aplikasi dalam Bidang Sosial. Yogyakarta: LaksBang Pressindo.
Puspitasari Mishelia Kartika, Muhammad Reihan Manalu. 2025. Strategi Komunikasi Korporasi PT Mayora Indah Tbk dalam Upaya Membangun Citra Positif. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora.. Volume 3, Nomor 2, Tahun 2025. STIS Nurul Qarnain Jember https://doi.org/10.59246/aladalah.v3i2.1236
Salsabila Fitri Ardhiyanti, Adi Wirianto, Aninda Sopiani, M. Dwi, Hadyati Harras. 2025. Strategi Pemasaran PT Mayora Indah Tbk Dalam Menghadapi Persaingan Pasar. Prosiding Seminar Nasional Manajemen Vol 4 (1) September-Februari 2025. Fakultas Ekonomi dan Bisnis,Studi Manajemen, Universitas Pamulang. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/PSM/index
Sudirjo, E., & Alif, M. N. 2021. Manajemen Administrasi dan Perkantoran Modern. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Suranto, A. W. 2005. Komunikasi Perkantoran: Prinsip Komunikasi untuk Meningkatkan Kinerja Perkantoran. Yogyakarta: Media Wacana.
--------. 2015. Komunikasi Organisasi. Surakarta: Muhammadiyah University Press.
Tan, J. 2021. Metode Pengumpulan Data dalam Penelitian: Pendekatan Praktis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Wendy, S. 2021. Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Bisnis dan Ekonomi. Jakarta: Salemba Empat.
Yuniarti, D., Wianti, N., & Rini, K. 2023. Metode Penelitian Kualitatif: Pengantar Teori dan Praktik. Malang: UB Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daimatun Nafiah, Muhammad Rizki Ramadhan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.