ANALISIS BAURAN PEMASARAN SEKTOR PARIWISATA PAHLAWAN STREET CENTER SEBAGAI DESTINASI WISATA NON ALAM DI KOTA MADIUN
DOI:
https://doi.org/10.65124/prdm.v14i1.212Keywords:
Marketing mix, Non-natural Tourism DestinationAbstract
This research aims to analyze the marketing mix strategy for the Pahlawan Street Center (PSC) tourism sector as a non-natural tourism destination in Madiun City. Tourism is a strategic sector that plays an important role in economic growth, especially in increasing regional income and reducing unemployment. Madiun City, with limited land and no natural tourism, is developing PSC as a unique non-natural tourist attraction that has great potential. However, until now, PSC is still little known to tourists from outside the region. This research uses the marketing mix strategy concept (Marketing Mix) which consists of 9Ps: Product, Price, Place, Promotion, Political Power, Public Relations, Process, People, and Physical Evidence according to Boom and Bitner (2007). The aim of this research is to identify how the marketing mix strategy is implemented in PSC and the factors that hinder and support its implementation. The research results show that the marketing mix strategy at PSC still requires optimization, especially in the aspects of promotion and public relations to increase awareness and attraction of tourists to PSC. The main inhibiting factors are limited land and ineffective promotion, while government support and the potential for attractive icons from PSC are the main supporting factors. With the right marketing strategy, PSC can develop into a better known non-natural tourist destination and attract more tourists, which will ultimately have a positive impact on the regional economy of Madiun City.
References
Abednego, F. Penggunaan Aplikasi Google Sketchup pada Perencanaan Destinasi Wisata Buatan di Desa Kecandran Salatiga. Diss. 2022. Diunduh dari https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/ 26134/7/T1_732018004Isi, pada 24 Maret 2024 Pk.03.00
Antika. 2023. Analisis Strategi Pemasaran 9p pada Pembiayaan untuk Meningkatkan Keunggulan Kompetitif pada Bprs Bhakti Sumekar Cabang Jember. Diunduh dari http://digilib.uinkhas.ac.id/30149/1/ Antika_E20191083, pada 21 Januari 2024 Pk.10.00
Afri, 2019. Progresif Manajemen Bisnis stie-ibekanalisa bauran pemasaran (7p) untuk menentukan strategi pemasaran dalam meningkatkan volume penjualan (Studi Kasus pada homeindustrycv Melati Kota Pangkalpinang. STIE IBEK Bangka. Diunduh dari https://e-jurnal.stie- ibek.ac.id/index.php/ JIPMB/article/view/139/139 pada 1 Juli 2024 Pk. 09.00
Aziz, M. , Muarif, R.2022. Daya Tarik Pahlawan Street Centre Sebagai Destinasi Wisata Kota Madiun. Diunduh dari https://aksiologi.org/index.php/praja/article/view/1094/752 pada 1 Januari 2024
GIRI, 2019. Analisis Strategi Bauran Pemasaran 4p (Suatu Studi pada Cv. Sportwear di Kota Bandung)” rogram studi manajemen fakultas ekonomi universitas Galuh. Diunduh dari chrome-extension://efaefaidnbmnnnibpca jpcglclefindmkaj/http://repository.unigal.ac.id pada 1 Juli 2024 Pk.09.00
Hardiyanto, T. 2020. Analisis Branding. Diunduh dari Https://Rsjd- Surakarta.Jatengprov.Go.Id pada 21 Januari 2024 Pk. 11.00)
Hasanah, H. 2017. Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan data kualitatif). Diunduh dari https://journal.walisongo. ac.id/index.php/attaqadum/articcle/view, pada 18 Februari 2024 Pk.10.00
Hermawan, R. 2023. Strategi Pengembangan Wisata Pahlawan Street Center (PSC) Sebagai Destinasi Pariwisata Baru Dan Ikon Baru Di Kota Madiun Jawa Timur. Diunduh dari https://aksiologi.org/index.php/praja/ article/view/1094/752pada 1 Januari 2024 Pk.10.00
Kurniati, A.P. 2012. Strategi Bauran Pemasaran Pada Kelompok Usaha Peningkatan Pendapatan Keluarga Sejahtera (Uppks) di Kabupaten Kulon Progo Tahun 2011. S1 Thesis, Universitas Negeri Yogyakarta
Maharani, D.G. 2021.Analisis Strategi Branding Destinasi Wisata Pahlawan Street Center Kota Madiun. Diunduh dari chrome- extension:// efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://eprints.umpo.ac.id/6 905/2/ HALAMAN%20DEPAN pada 1 Januari 2024
Wulansari, Devi. 2016. Kebijakan Sistem Penerimaan Peserta Didik Baru di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Cangkringan Sleman Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. Diunduh dari Https://Core.Ac.Uk/ Download/Pdf/78034070.Pdf, Pada Tanggal 26 Februari 2024 Pk.09.00
Booms, B.H. Dan Bitner, M.J. 2007. Marketing Strategies And Organization Structure For Service Firms, In Marketing Of Services. Penerbit: America Marketing Association. New York.
Moleong, J Lexy, Prof. Dr. 2009, Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakaya. Kriyantono, Rahmat, Public Relations Writing. Jakarta
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sri Utami

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.